Remediation and remembrance: “Dancing Auschwitz” collective memory and new media

Paige L. GIBSON, Steve JONES

Abstract


Abstract: A new generation is changing the face of Holocaust remembrance, a morally laden subject that continues to captivate public imagination, spark controversy and generate dialogue, now by using social media. In summer 2010, controversy erupted worldwide as “Dancing Auschwitz,” a YouTube video of a Jewish family dancing at various Holocaust remembrance sites, defied the existing cultural narrative through a novel expression of Holocaust remembrance. The artifact exemplifies the larger debate whether technology aids memory as successfully as we believe or whether by freeing us from the burden encourages us to forget. We argue that virtual memorials can fulfill roles left vacant by more traditional forms of remembrance and open new avenues of communication and expression that allow participants, especially Germans and Jews, to re-mediate their identities. Virtual memorials can enhance the remembrance experience by cultivating fluid, interactive and creative spaces that encourage high degrees of participation, collaboration and self-expression. In the case study, YouTube users implemented three forms of remediation: role switching, redefinition, and disassociation. Despite the obstacles (e.g., destructive identity forces, commercial culture, and temporalities of social media trends), technology ultimately act as an aid to humanity’s deep-seated desire to remember.

Keywords: Holocaust, identity, collective memory, new media, virtual memorial

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Résumé: Une nouvelle génération a changé le visage de la commémoration de l’Holocauste, un thème chargé d’éléments moraux qui continue à captiver l’imagination du public, à susciter la controverse et le dialogue, aujourd’hui à travers les médias sociaux. En 2010, une controverse est née dans le monde autour du « Dancing Auschwitz », une vidéo YouTube d’une famille juive qui danse sur différents sites de commémoration de l’Holocauste ; cette vidéo a défié le récit culturel existant à travers une expression nouvelle de cette commémoration. L'artefact illustre un débat plus large sur la technologie qui puisse aider à la mémoire ou qui puisse nous libérer nous du fardeau en nous encourageant d’oublier. Dans cet article, nous défendons l’idée que les monuments virtuels peuvent remplir des places laissées vides par les formes plus traditionnelles de commémoration et ouvrir de nouvelles voies de communication et d’expression qui permettent aux participants, en particulier les Allemands et les Juifs, de re-médier leurs identités.

Mots-clés: Holocauste, identité, mémoire collective, nouveaux médias, mémorial virtuel

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On line ISSN 1775-352X
Paper ISSN 2066-5083

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