The dialectics of media representation. Je Suis Charlie as fetishization of an image

Sorin PETROF

Abstract


Abstract: The terrorist attack on Charlie Hebdo satirical magazine on January 7, 2015, lead to a swift response from media conglomerates in the form of powerful images and narratives that sought to preserve the official mythology and to reverse the effects of the violent terrorist communication. In the dialectics of media representations, the texts are transformed into images and images into icons. We are referring here to the highlighting of the Je suis Charlie theme as a particular image that was used as a rallying cry. Analysing the production of symbolic forms, especially in the international media representation with a special accent on headlines and visual and textual images we come to the conclusion that Je suis Charlie slogan suffered an ideological transformation, the image becoming a fetish. Hence, we have spoted an iconoclastic reaction from some international media outlets that were suggesting the need for an ambivalent narrative, avoiding an absolute, frozen meaning.

Keywords: Je suis Charlie, symbolic forms, fetishization, media, representations

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Résumé: L'attaque terroriste sur le magazine satirique Charlie Hebdo le 7 Janvier 2015 conduit à une réponse rapide de la part des conglomérats médiatiques sous la forme des images puissantes et récits qui ont cherché à préserver la mythologie officielle et à inverser les effets de la communication terroriste violente. Dans la dialectique des représentations médiatiques, les textes sont transformés en images et les images en icônes. Nous parlons ici de la mise en evidence du thème « Je suis Charlie » comme image particulière qui a été utilisée comme un cri de ralliement. L'analyse de la production des formes symboliques, en particulier dans la représentation médiatique internationale avec un accent particulier sur les grands titres et les images visuelles et textuelles, nous arrivons à la conclusion que le slogan « Je suis Charlie » a subi une transformation idéologique, l'image devenant un fétiche. Par conséquent, nous avons repéré une réaction iconoclaste de certains médias internationaux qui ont suggéré la nécessité d'une narration ambivalente, en évitant un sens figé, absolu.

Mots-clés: Je suis Charlie, formes symboliques, fétichisation, médias, représentations

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On line ISSN 1775-352X
Paper ISSN 2066-5083

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