Christian Metz and the mediatization

Oscar TRAVERSA

Abstract


Abstract: This paper makes reference to a series of controversial aspects which were awakened by Christian Metz’s work over the course of his active life and are still in the spotlight thirty five years after his demise. The persistence of the wide array of points of view regarding his insights may very well have resulted from both his importance and the epistemological difficulty the different discursive objects entail, especially those of a mixed nature as is the case of cinematography, which unleashed his inquiries. Within the framework of three works dedicated to the author by Dominique Chateau and Martin Lefebvre, Charlotte Bouchez and Omar Hachemi and Eliseo Verón, a set of issues concerning the interplay between Metz’s work and phenomenology, semiotics and discursive specificity are discussed. Finally, this work aims to deal exclusively with those central aspects of the author’s realm which are essential to address the mediatisation processes arising nowadays.

Keywords: film semiotics, mediatisation, enunciation, discursive specificity, phenomenology

***

Résumé: Le présent travail aborde un ensemble d’aspects polémiques suscités par l’œuvre de Christian Metz tout au long de sa vie active et qui perdurent vingt-cinq ans après sa mort. Il est possible que la persistance des points de vue sur les progrès qu’il a accomplis s’explique aussi bien par leur importance que par les difficultés épistémologiques que comportent les objets discursifs, notamment ceux de caractère mixte, tel que le cinéma, objet de ses recherches. À partir de trois travaux se rapportant à l’auteur, produits par Dominique Chateau et Martin Lefebvre, Charlotte Bouchez et Omar Hachemi, et Eliseo Verón, nous discuterons certains aspects des relations entre l’œuvre de Metz et la phénoménologie, la sémiotique et la spécificité discursive. Pour finir, nous chercherons à circonscrire, parmi les aspects centraux de l’œuvre de cet auteur, ceux qui s’avèrent indispensables pour aborder les processus de médiatisation dans l’actualité.

Mots-clés: sémiotique du cinéma, médiatisation, énonciation, spécificité discursive, phénoménologie

 


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


On line ISSN 1775-352X
Paper ISSN 2066-5083

© ESSACHESS

The opinions expressed in the texts published are the author’s own and do not necessarily express the views of ESSACHESS editors. The authors assume all responsibility for the ideas expressed in the published materials.

Les idées et les opinions exprimées dans les textes publiés dans la revue n' engagent pas la responsabilité de l'éditeur. Les opinions exprimées dans les articles n'engagent que leurs auteurs.